ارزیابی طرح‌ها و نتایج پیاده‌سازی معماری سازمانی در دستگاه‌های اجرایی از جهت پایش میزان پیشرفت دستگاه‌های اجرایی در معماری سازمانی شامل دو مکانیزم اصلی زیر است:

مراجعه دستگاه‌های اجرایی به مراکز اعتبارسنجی:

براساس ضوابط فنی تهیه شده، دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند در دومرحله(پس از تدوین طرح معماری و پس از پیاده‌سازی سیستم‌ها و سرویس‌ها) برای اخذ گواهینامه به مراکز اعتبارسنجی معماری مراجعه نمایند. این مراجعه توسط خود دستگاه صورت گرفته و هزینه مربوطه نیز توسط دستگاه به مراکز اعتبارسنجی معتبر پرداخت خواهد شد.

بازرسی دوره‌ای میزان پیشرفت برنامه معماری سازمانی دستگاه‌ها:

با وجود الزام دستگاه‌های اجرایی برای مراجعه به مراکز اعتبارسنجی و اخذ گواهینامه معماری سازمانی،  به دلایل مختلف ممکن است تعدادی از دستگا‌ه‌ها از این امر خودداری نموده یا مدت طولانی(چندسال) زمان لازم باشد تا دستگاه به شرایط اخذ گواهینامه (و مراجعه به مراکز اعتبارسنجی) نایل آید و لذا در این مدت دولت هیچ اطلاعی از وضعیت و میزان پیشرفت برنامه دستگاه ندارد. لذا مکانیزم دوم برای ارزیابی طرح‌های معماری سازمانی، بازرسی دوره‌ای(شش ماهه) از طریق ازمایشگاه‌های معماری سازمانی است.

لازم به ذکر است مدل بازرسی ازمایشگاه‌ها شامل ارزیابی دقیق و جامع(در حد صدور گواهینامه) نمی‌شود اما سطح بلوغ معماری دستگاه را تعیین و به دولت گزارش می‌دهد. برای مثال اگر سطح بلوغ یک دستگاه 3 محاسبه شده باشد و سطح مطلوب(گواهینامه) 4 باشد، مشخص خواهد شد که اگرچه دستگاه مذکور هنوز گواهینامه اخذ ننموده است اما فاصله اندکی با آن دارد، اما اگر دستگاهی سطح بلوغ 1 داشت مشخص خواهد شد که نه تنها اقدام موثری انجام نداده بلکه در کوتاه مدت نیز موفق به اخذ گواهینامه نخواهد شد.

 

Back to top